ادراکات تو جایگاه پذیرش دارد تا وصولی‌های دیرینه که وجاهت عقلی ندارد!

ادراکات یا وصولی های دیرینه؟

بخشی از پادکست:

بررسی حدیثی از امام باقر.
{با درایت، روایت را پلکان کن و به سوی حقّ تعالی برو}.
درایت از رؤیت گرفته می‌شود یعنی همه چیز را به تشخیصِ تجربه و عقل و علم بیاور، آنگاه روایات را زیرمجموعه قرار بده.

{«يَعْلُو الْمُؤْمِن» عُلوّ پیدا می‌کند ایمان آورده}. عُلوّ یعنی ظهوری شدن.اینجا دنی است، اسفل است، دنیاست، پایین و پست است و عُلوّ نقطه مقابلش است. یعنی روایت را باید در آزمایشگاه عقل مورد ارزیابی قرار بدهیم.

در قرآن معارضات چه موقع پیدا می‌شود؟ در وقتی که «اَفَلَا تَعْقِلُونَ» بر چشم، مغز، عقل، گوش و وجود تو حاکم بشود.
امیر گفت «عَلَيْكُمْ بِالدِّرَايَاتِ لَا بِالرِّوَايَاتِ» بر شما باد به درایت نه روایت. این دیگر پرده را کاملاً بالا زده است. روایت چیست؟ گفت «اَلْآیَة قَطْعِي الصُّدُور وَ ظَنِّي الدِّلَالَة والرِّوَایَة ظَنِّي الصُّدُور و قَطْعِي الدِّلَالَة»، برعکس.
حالا می‌گوید: «روایت، صدورش ضعیف است».
ببینید، من بارها عرض کردم و تکرار مکررات است که در دسته‌بندی احادیث و روایات ما دو تا ایراد داریم:
1️⃣یا سلسله مراتب روات و محدثین اشکال دارند که حالا علم رجال می‌آید می‌گوید نه، ما تشخیص دادیم، پاکیزه و جدا کردیم، که تازه این هم در آن مشکل هست.
2️⃣جهت دیگر این است که روایت بر اساس کلّم‌النَّاس و تقیه آمده است!

  • مدت زمان: 8:53
  • منابع: کتاب معانی الاخبار صفحه ۲ – کتاب بحارالانوار جلد ۲ صفحه ۱۸۴.
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x