صدا

صابئین

صابئین

بخشی از پادکست:

به آنها صابئین می‌‌گویند به خاطر اینکه آنها می‌گویند رسالت و نبوت، عقلانیّت نیست.
اینکه می‌گوید «هر چیزی را که شرع بگوید باید عقل اثبات کند و اذن بدهد»، صابئی‌ها می‌گویند عقل تأیید نمی‌کند که یک کسی آمده مثل ما می‌خورد، می‌خوابد، جماع می‌کند، می‌خندد، شوخی می‌کند، خرید می‌کند و بعد می‌گوید من فرستادهٔ آسمان هستم! دلیل هم که می‌آورد «معجزه» است. معجزه را هم همه نمی‌بینند، مشکل سر این است!
-پیغمبر اکرم از شکم کوه چهارصد شتر سرخ مو درآورد که جزء شترهای نایاب است، امّا چه کسی دیده است؟ یک نفر، ده نفر؟ فقط نوشته‌اند و نوشتۀ آن به ما رسیده ولی آثاری نداشته است!

Read More

درگیری‌های عاشورا نشانهٔ بی‌دینی دینداران بود و شاخصی برای طردِ دیانت زمینی می‌باشد

درگیری های عاشورا

بخشی از پادکست:

گفت {یک ذرّه از پولی که یزید به من بدهد برای من مهم‌تر از تو و شفاعت پدرت و شفاعت پدربزرگت است}.حالا شما بگویید که آیا این رسول در کار رسالت موفق شده است؟ اینها دانه درشت‌های اصحابش بودند، البته اینها پایین‌تر بودند ها! بالاتر از آنها هم بودند که اینها زیر بیرق آنها بودند.

شفاعت جدش را اصلاً قبول ندارد، چون آنطرف مرز را باور ندارد! پیغمبر آمد این همه زحمت کشید گفت بهشت و جهنم هست، یک یزیدی پیدا شد و به همهٔ این وعده‌ها تغوّط کرد! با یک کیسه زر و با یک وعده عمارت رِی همه چیز برملا شد.
گفت {اگر به ناچار باید مرا بکُشید به من آب بدهید}. باز این هم برای ثبت در تاریخ است والا حسین در شرایط احتضار و جان کندن بود آب را می‌خواست چه کند؟

Read More

ظهور

ظهور

بخشی از پادکست:

آن کلمه ظهور که مد نظر ماست، با آنچه که در فرهنگ دینی تعریف شده، بسیار متفاوت است.

فرهنگ دینی می گوید که ظهور یعنی یک امام یا پیشوا با سن هزار و خرده ای سال می آید و بشریت را نجات می دهد، البته آن طور که طول و عرض حکومت او شامل پایتخت، محل قیام، محل خروج و محل تلاقی با دشمن را نشان می دهند، منظور آنها بیشتر در منطقه خاورمیانه است.

ولی آنچه که در مفهوم دروس ما هست، ظهور به معنای ظاهر شدن تمام خوبی ها، محسنات و به یک معنی خلاف غیبت است. غیبت یعنی پوشاننده خوبی ها، پس ظهور به معنی ظاهر کننده و علنی کننده لطایف و زیبایی های پنهان شده می باشد.

Read More

ادراکات تو جایگاه پذیرش دارد تا وصولی‌های دیرینه که وجاهت عقلی ندارد!

ادراکات یا وصولی های دیرینه؟

بخشی از پادکست:

بررسی حدیثی از امام باقر.
{با درایت، روایت را پلکان کن و به سوی حقّ تعالی برو}.
درایت از رؤیت گرفته می‌شود یعنی همه چیز را به تشخیصِ تجربه و عقل و علم بیاور، آنگاه روایات را زیرمجموعه قرار بده.

{«يَعْلُو الْمُؤْمِن» عُلوّ پیدا می‌کند ایمان آورده}. عُلوّ یعنی ظهوری شدن.اینجا دنی است، اسفل است، دنیاست، پایین و پست است و عُلوّ نقطه مقابلش است. یعنی روایت را باید در آزمایشگاه عقل مورد ارزیابی قرار بدهیم.
Read More

امید دادن های غیر عملی

امید دادن های غیر عملی

بخشی از پادکست:

بررسی حدیثی از امام صادق.
{هر کس زیارت نکند قبر ابی‌عبدالله را خداوند عمر او را کاهش می‌دهد. } ‌این چگونه توجیه می‌شود؟
آیا این نفرین است یا دعاست؟
بشارت است یا انذار است؟
می‌گوید اگر این کار را نکنی عمرت کوتاه می‌شود!
“وَ لَوْ قُلْتُ اِنَّ اَحَدَكُمْ لَيَمُوتُ قَبْلَ اَجَلِهِ بِثَلَاثِينَ سَنَةً” {سی سال اضافه می‌شود به عمرش. یعنی الآن باید بمیرد، اجلش رسیده موقع رفتن اوست، به زیارت امام حسین رفت و آمد سی سال به عمرش اضافه می‌شود.}
حالا شما حساب کنید یک نفر که مرتب می‌رود این باید از معمرین باشد، یعنی عمر طول و درازی داشته باشد. خودِ ائمه با اینکه قبر جدّشان را زیارت می‌کردند اما عمرهایشان کوتاه بوده است.
Read More

غیبت

 

غیبت

بخشی از پادکست:

غیبت به معنی فقدان و نبود است. هر چند کلمه غیبت در فرهنگ شیعه یک تعریف به مفهوم نبود امام زمان دارد، ولی مفهوم غیبت در موضع ما خیلی فراتر می باشد. برای ما مساله از امام، پیغمبر، کتاب آسمانی و خدا رد شده است، زیرا همه این ها امتحان خود را پس دادند و مشخص شد که نارس و در دستگیری از بشر ناتوان بودند. ما دانستیم که خدایی که به وسیله ادیان و مذاهب تعریف شده است، یک خدای ناکارآمد بود. در قرآن به طور علنی دیده می شود که خدا گفته “ادعونی استجب لکم”، بخوانید مرا که جواب می ‌دهم. یک عمری همه خواندند، به ویژه آنهایی که قرآن خوان بودند، قاری بودند، تجلی شریعت بودند، همه خواندند و هیچ استجبی نداشت و پاسخی نیامد.

معجزه چیست؟ آیا قرآن معجزه است؟

معجزه چیست؟ آیا قرآن معجزه است؟

بخشی از پادکست:

«اَلْمُعْجِزَةُ عَلَامَةٌ لِلهِ»، همین هم هست، معجزه اوّلاً از گذشته‌ها که نقل و روایت است، یک آیه است که این دو تا هم بارها به شما گفته‌ام دو تا چرخ اینطرف و آنطرف اتومبیلِ تحقیق و تفکر هستند که هر دو هم کم باد هستند و نمی‌تواند مسافت زیاد برود دلیلش را هم که می‌دانی؟

دلیلش این است: «اَلْآیة قَطْعِيُّ الصُّدُور وَ ظَنِّيُّ الدِّلَالة» آیه در اینکه از جانب خداست محکم است ولی دلالتش، ظنّ است حدس است، اصل هم دلالت است دیگر! بعد خود این هم برای کشف حقایق یک جا پا می‌گذارد و اینکه «اَلْآیَة قَطْعِيُّ الصُّدُور» صادر شده از جانب خداست، اینجا را داشته باش، حالا «وَ ظَنِّيُّ الدِّلَالَة» این وسط، این وسط را بگير و در دو طرف ترازو ‌بگذار؛ «قَطْعِيُّ الصُّدُور»، «ظَنِّيُّ الدِّلَالَة»!
Read More

منتظر

منتظر

بخشی از پادکست:

ما به عنوان یک منتظر غرامت می‌دهیم در عصری که انصاف نیست، وجدان نیست، عدالت نیست که اگر بود، استضعاف یعنی حق‌‌کشی، تبعیض و ظلم ایجاد نمی شد. استضعاف به معنای این است که روزگار و فرزندان روزگار، یک آدم بی دفاع را مورد حمله قرار می‌دهند. ما منتظر هستیم تا یک قدرت مافوق تمام قدرتمندان گشایشی در امور ایجاد کند. زیرا که از ابرقدرت ها هم کاری ساخته نشد، قدرت ها یا به دنبال منافع خودشان بودند یا این که حتی در اجرای نقشه پردازی های خودشان هم در گِل ماندند. ما در جستجوی یک قدرتی هستیم که سازنده این قدرت های مادی و اینچنینی است.

انتظار

انتظار

بخشی از پادکست:

انتظار در همه شئون زندگی مردم دخیل است، راه دارد، جریان دارد. انتظار یعنی توقع، یعنی چشم به راه بودن برای چیزی در امری، در موردی، انتظار در فرهنگ ما به معنای ناامیدی از آنچه که هست، به خاطر عدم تأمین ما در قضای حوائج ما و رو کردن به جانبی که برای ما اثبات شده، آنجا آن مرکز، آن شخص، آن قدرت می تواند این ناکامی های ما را برطرف کند، انتظار در این ادبیات، باعث می شود تا ما از انتظارات ناامید نشویم و به سوی گرفتن حقوقمان حرکت کنیم،

Read More

اختلاطِ جاهلیّت و اسلام

اختلاط جاهلیت و اسلام

بخشی از پادکست:

خلیفه دوّم می‌گوید: ما در قبل از اسلام زنان را به حساب نمی‌آوردیم.

یک اشتباهِ این سخن این است که زن نیمهٔ مرد است یعنی خداوند زن و مرد را برای هم خلق کرده و مکمل هم هستند، اینکه به حساب نمی‌آوردند و دیده نمی‌شده یک حرف بی‌ربطی است…

قبل از اسلام هم زن، در مقیاس زندگی به شماره می‌آمده است.

در ادامه این سند می گوید:” وقتی اسلام آمد و خداوند آنها را یاد کرد و چون خدا آنها را بالا آورد دیدیم که بر ما حقوقی دارند.”

خب این هم دوّمین مشکل، خدا چطوری اینها را یاد کرد؟ آیا به عدالت یاد کرد، به خوبی یاد کرد یا به تساوی حقوق با مرد یاد کرد؟ اگر یادتان باشد مسئلهٔ ورود حجاب به قرآن به دست ایشان بود یعنی خلیفه دوم.

اینجا چند مسئله است، یعنی آیا در قبل از اسلام حجاب نبوده است؟ پس آزادی برای زن بوده و هر طوری که دلش می‌خواسته می‌گشته است!

Read More